B-Present.nl mindfulness
Patrick Smolders
030 - 275 07 05

Eten met een open mind – Deel 1

of: 
Nutra-therapie ter preventie van tumorgroei

Deel 1

BEKNOPTE EDITIE in VIER BLOGS

 

– een revolutie op het gebied van kanker-preventie –

 

DEEL 1

 

Beter voorkómen dan genezen

In dit blog en in de reeks blogs die hierop volgt, noem ik een reeks ‘producten’ uit de natuur. Veel van deze voedingsmiddelen bevorderen onze gezondheid op meerdere manieren.

Eén van die manieren is het helpen voorkómen van het ontstaan van kanker. De uitdrukking ‘beter voorkómen dan genezen’ is op zijn plaats, want is de ziekte eenmaal aangetroffen, dan is de statistische kans op overleven slechts 67 %.

Bovendien is voorkómen is eenvoudiger dan je misschien voor mogelijk houdt. 

 

We hebben invloed

Onze leefwijze is mede-bepalend voor de risico’s die we lopen op ziektes. Die leefwijze omvat

  • de hoeveelheid dagelijkse beweging
  • stress in ons leven, en vooral hoe we omgaan met stress
  • de conditie van ons immuunsysteem
  • de voedingsmiddelen die we tot ons nemen.

 

Kankercellen in het menselijk lichaam

Toen ik me wetenschappelijk begon te verdiepen in dit onderwerp, verraste het me: In het menselijk lichaam – in vrijwel elk van ons – komen kleinere kankers voor: zeer beperkt van afmeting. Dat gegeven is op zichzelf niet bedreigend voor onze conditie / gezondheid.

Niets aan de hand, want kankercellen bezitten gelukkig ‘zelfmoord-tendenzen’: ze neigen tot apoptose. Nutratherapie is de eetwijze die daarvan gebruik maakt om het uitgroeien van kankercellen en kleinere tumoren welhaast geen kans te geven. Hoe nutra-therapie precies werkt lees je in de uitgebreidere versie van dit blog.

Het belangrijkste om te weten is dat wijzelf de ‘zelfmoord-neigingen’ van kankercellen kunnen bevorderen via onze voeding. Want de meeste moleculen die hierbij een rol spelen zijn voorhanden in fruit en groente.  Een goed toegepaste nutratherapie doet de kansen – dat zich grotere tumoren en gezwellen in ons lichaam ontwikkelen – fenomenaal dalen.

 

In breder perspectief

Er zijn meer manieren om de kans op apoptose te vergroten (en dus de kans  op ontwikkeling van tumoren te verkleinen). Regelmatig bewegen en het roken beperken.

Meermaaldaags bewegen
Hier-en-daar wordt ons wel aangeraden om dagelijks 30 minuten beweging te nemen. Die 30 dagelijkse minuten hoeven niet te bestaan uit één aaneengesloten tijdsspanne. Er zijn zelfs sterke aanwijzingen dat het meest gunstig is om meerdere keren per dag wat beweging te nemen. Bijvoorbeeld elk uur drie minuten of ieder half uur een minuut.   

En als je op dit moment weinig regie ervaart over bijvoorbeeld je dagelijkse hoeveelheid beweging of over je rookgedrag, bedenk dan dat je ook in deze gevallen je kansen op tumorgroei kunt verlagen door middel van voeding. Dus

….of je nu veel, weinig of niet rookt, en
….of je nu veel, weinig of niet beweegt,

lees vooral verder.

Alle beetjes helpen

Plus:

Gebruik je onderscheidingsvermogen en je creativiteit. Mogelijk verdraag je niet alle 14 hier behandelde levensmiddelen. En bedenk ook dan dat alle beetjes helpen.

Want als je bijvoorbeeld één van de 14 onderstaande levensmiddelen niet verdraagt, is dat nog geen reden om af te zien van de overige 13 levensmiddelen. 

~ Patrick Smolders.

 

1. Kool

 

 

 

 

 

 

 

 

Kool is iets waaraan kankercellen een hartgrondige hekel hebben. En er is volop keuze: Broccoli, spruitjes (in het Duits: ‘Rosenkohl’), boerenkool, witte kool, rode kool, groene kool, bloemkool, spitskool en chinese kool.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bereiding is tamelijk eenvoudig: Koken in water.
Let op mbt kooktijden: Begin pas met tellen op het moment waarop het koken echt begint. 

koolsoort aantal minuten koken
broccoli 10
spruitjes 10
boerenkool 25
witte kool 15 à 20
rode kool 15 à 20
groene kool 15 à 20
bloemkool 10 à 15
spitskool 15
chinese kool 8

 

 

2. Knoflook en uien

Deze groep gewassen omvat niet allen knoflook en uien maar ook prei en sjalotten. Net als bij de andere samengestelde groepen (zoals kool) is het gunstig om je diëet te variëren.

Ringen, snippers of iets daartussenin: Ontdek zelf hoe je de ui het liefst snijdt. Hoe vaker je uien snijdt, des te minder je tranen zullen vloeien – er treedt gewenning op. Wil je tranende ogen voorkómen, snij dan de uien onder water of neem er een ventilatortje bij. 

Sommigen houden ervan om uien en ui-achtigen te koken (ca 15 minuten in zout water). Andere opties zijn: bakken in boter (ca 10 minuten), of zelfs frituren in olie. 

 

3. Curcuma

Curcuma is een geel kruid, in het Engels aangeduid als turmeric. Het is gemakkelijk verkrijgbaar en wordt geleverd in poedervorm. Maar hanteer curcuma let op: Het wordt – naast culinair – ook als verfstof voor kleding etc gebruikt. 

Het bestanddeel curcumine heeft kanker-remmende, anti-oxidatieve en ontstekingsremmende eigenschappen. Het kan darmpoliepen terugdringen en daarmee darmkanker voorkómen. Er zijn aanwijzingen dat curcuma ook bijdraagt aan de preventie van prostaatkanker (wat ook tomaat doet, zoals we later zullen zien).

Een aardige bijkomende eigenschap van curcuma is dat het ook bijdraagt aan de gezondheid van onze botten en gewrichten: Consumptie van curcuma gaat botverlies (osteoporose) tegen.  

Om de gezonde werking van curcumine te stimuleren mengen we er wat piperine bij. Dat gaat gemakkelijk, want piperine is rijkelijk aanwezig in diverse pepers, dat wil zeggen in de (gedroogde) vruchten van de piper nigrum (peperstruik) zoals we die in een pepermolen kunnen doen (zie foto hieronder). 

 

Zwarte peper bijmengen
Piperine komt het meest voor in zwarte peper (latijnse geslachtsnaam piper), en in iets mindere mate is het aanwezig in witte peper en in lange peper.

Laten we alert zijn in het Engelse taalgebied, want voor Sgt Pepper is het allemaal één pot… pepper.

Hoe dat zit?
Zowel het geslacht piper (zwarte peper, witte peper, groene peper, het spul dat we in de pepermolen stoppen) als ook het geslacht capsicum (paprika, spaanse peper, cayennepeper, in tal van smaken en ook kleuren zoals rood, geel en groen verkrijgbaar) worden in het Engels wel aangeduid met ‘pepper’.   

 

Je eigen mengsel maken van curcuma en zwarte peper

We kunnen natuurlijk ons eigen mengsel maken van curcuma en zwarte peper. Ik vermoed dat je creativiteit in de keuken drastisch zal gaan toenemen. Eén van de mogelijkheden is een  curcuma-peper-mengseltje naar smaak toe te voegen aan een (al dan niet zelfbereide) Müesli, zoals ikzelf pleeg te doen. 

 

Of… gebruik kerrie
Kerrie bevat meestal zo’n 20 à 30 % curcuma en een iets kleiner percentage aan zwarte peper.
Voor het overige bestaat een kerrie (er zijn veel soorten kerrie) uit koriander, komijn (Engels: cumin),  cardamom, fenegriekzaad en cayennepeper. Het kruidenmengsel dat wij ‘kerrie’ noemen, wordt in veel andere landen curry genoemd.
 

 

 

In de komende drie blogs volgen nog 10 andere natuurlijke voedingsmiddelen. 

Bij sommige producten van de natuur zal ik uitgebreider stilstaan dan bij andere, ondermeer omdat bij sommige voedingsmiddelen de juiste dosering een rol speelt, zoals bijvoorbeeld bij cacao het geval is. 

                  ~Patrick Smolders, 15 februari 2017.